Kräftfiske

Information och regler för Sparreholms Fiskevårdsförenings kräftfiske 2018

Sparreholms Fiskevårdsförening erbjuder cirka 35 årskortsinnehavare att fiska kräftor på föreningens vatten

vid Granholmen, Trehörningen, Ljusholmen, Viholmen, Vällkärrsviken, Bogårdsudden och Hästön. På övriga

områden är kräftfiske ej tillåtet.

Ansvarig för kräftfiske är Thomas Munther tel 076-3177977.

**************************************************************************************************************

Lite gammal historik om kräftfiske och inplantering hämtad från Sparreholms hembydsföreningens album

Inplanteringen i Båven gav ett magert resultat

Så här kunde man också fiska kräftor med håv och grenklyka i någon stilla bäck.

Foto Lasse Skog/Bildtjänst bild 1 och bild 2

Amerikanska signalkräftor skulle bli räddningen när den svenska flodkräftan nästan helt

slogs ut av kräftpest. I Båven planterades signalkräftor in i slutet på 60-talet och början

av 70-talet, Det är nte så många av dem som nått samma storlek som signalkräftorna på

bilden.

Alla de son ivrigt väntat på att få fånga kräftor i Båven igen får lugna sig några år till. Inplanteringen har gett ett magert resultat. Till båven kom kräftpesten första gången i mitten av 30-talet och har återkommit i några omgångar. I slutet av 60-talet ansåg några fiskevårdsföreningar kring sjön att tiden var inne för ett försök med inplanteringen av den amerikanska signalkräftan.

I båven planterade fiskevårdsnämnderna in större kräftor under första året men övergick sedan till mindre yngel, efter 1975 har enstaka inplanteringar skett.